SYSTEMA

In Systema gaat het om overleven en te overwinnen. Er zijn geen wedstrijden of competities en er is geen behoefte om iemand te moeten verslaan of iets te moeten bewijzen. Geweld voor een Systema - beoefenaar is geen bewijsgrond maar gewoon een taak of noodzaak dat niet wordt geleid door emoties zoals woede, angst, waan, zelfmedelijden of trots.

In feite, heeft Systema heel weinig te maken met andere mensen of hun perceptie van jou; het is een studie van jezelf. Een andere benaming voor deze uit Rusland afkomstige trainingsmethode is “Poznai Sebia” die vertaald wordt als “Know Yourself''. Systema is subtiel, pragmatisch en compromisloos en bestudeerd alle facetten van geweld, zelfverdediging en zelfbehoud. Van een 1 op 1 gevecht tot meerdere gewapende aanvallers in alle bedenkbare situaties en omgevingen met daarin fysieke beperkingen. Er zijn geen vormen en Kata's om te onthouden, geen technieken, geen examens, geen vooraf bepaalde houdingen of kaders.

Er wordt gewerkt met 4 principes (adem, ontspanning, houding en beweging). Door het bestuderen van deze principes krijg je steeds meer een diepere kennis over je eigen beperkingen bij verschillende fysieke en psychologische uitdagingen.
Door jezelf hierin beter te begrijpen leer je andere hierin herkennen en dit te kunnen gebruiken/ misbruiken in b.v. gewelddadige situaties maar ook zeker om iemand te ontspannen die dit nodig heeft om zo bepaalde ongewenste situaties te voorkomen.

Systema heeft een unieke manier van training en kijk op geweld, vechten en zelfverdediging. Alles wordt bestudeert vanuit elke positie, rol en beperking zonder de illusie te hebben dat je ontastbaar bent en leert te overleven. Tegelijkertijd ontdek je dat je steeds meer een natuurlijk, kalm, fit, ontspannen en gezond persoon wordt.

BOEK NU

BREATHING & CONDITIONING

Om onze trainingsmethode te kunnen gebruiken, moeten we eerst begrijpen dat wanneer je ademt niet alleen lucht in en uit je longen wordt gepompt. Elk systeem in je lichaam is betrokken of staat in contact met ademhaling.  Bij onjuist ademen functioneren deze systemen niet optimaal of kan er zelfs schade ontstaan, b.v. hoge bloeddruk of gescheurde spieren.

Er zijn 7 principes voor het ademen in onze trainingsmethode. Het is belangrijk om te begrijpen waarom deze principes bestaan, en leren op deze manier te ademen maar ook soms juist te schenden om het verschil te ervaren.

De Breathing & Conditioning lessen beginnen meestal met een aantal basis lichamelijke oefeningen met als doel de adem en de oefening te begeleiden. Hierdoor komt er meer afstemming op hoe het lichaam functioneert en reageert op verschillende situaties, omstandigheden en uitdagingen. Een van de dingen die meeste mensen snel van zichzelf ontdekken is hoeveel spanning ze met zich dragen (lichamelijk, geestelijk en psychologisch) in normale omstandigheden laat staan lichamelijke oefeningen of stressvolle situaties. De basis oefeningen worden meer gevorderd naarmate de kennis van het correct ademen groeit.

Naarmate je meer bekend wordt met deze manier van ademen komen er een aantal doorbraakmomenten.  Bijvoorbeeld het kunnen uitvoeren van bepaalde bewegingen, of een oefening wat hiervoor ondenkbaar was, toename in kracht en uithoudingsvermogen zonder enige zichtbare verandering in spierkracht, of dat je meer ontspannen en rustiger bent gedurende de dag. Het uiteindelijke doel is om ware ontspanning te verkrijgen. Met ontspanning bedoelen we niet slap, slaperig of futloos. Ware ontspanning stelt het menselijke lichaam en psyche in staat om op zijn hoogste niveau te kunnen functioneren.

BOEK NU